Contact

We process some of your personal data through this contact form. Please read our Privacy policy for more information.

Mission Systole
Horzelstraat 100/10
1180 Brussel

T. : +32 2 761 23 00

Go back
Google #Mobilegeddon : votre site web est-il compatible pour le mobile ?

Google #Mobilegeddon: is jouw website mobielvriendelijk?

Wie zijn keywords zorgvuldig heeft gekozen en zijn SEO flink toegepast op zijn website, is de aankondiging van Google op hun Webmaster Central Blog zeker niet ontgaan.

In deze post maakte de beroemde zoekmachine bekend dat vanaf nu de mobielvriendelijkheid van webpagina’s mee zal tellen om de ranking in Google’s mobiele versie te bepalen.

Het codewoord voor Google’s algoritmewijziging? Mobilegeddon!

Sinds 21 april, begunstigt Mobilegeddon mobiel geoptomaliseerde sites.

Met het steeds toenemende aantal mobiele surfers, is het daarom erg belangrijk om dit bericht serieus te nemen.

Mobiel surfen, de wereld rond

Volgens ComScore.com gebruiken zo’n 200 miljoen mensen een mobiel toestel om op het internet te surfen. Allemaal samen zijn deze mobiele gebruikers goed voor 30% van het webverkeer.

Een onafhankelijke studie, uitgevoerd op vraag van Google, heeft nog meer informatie over het surfgedrag van de mobiele gebruiker blootgelegd:

  • 72% van de gebruikers die iets lokaal opzochten, hebben een winkel of restaurant bezocht binnen een straal van 15 km.
  • 72% van de gebruikers die iets lokaal opzochten op hun smartphone hebben binnen de 24u een verkooppunt bezocht.

Onderstaande infografiek geeft de neerwaartse tendens van het ‘klassieke’ desktop-surfgedrag weer ten opzichte van het mobiele.

StatCounter-comparison-BE-monthly-200812-201503

Het mobiel surfen in België

Bovenstaande cijfers zijn overugens niet alleen van toepassing op de VS. Volgens de studie ‘Think with Google’ (2013) vertegenwoordigt het mobiel surfen in België nl. 34% van het webverkeer.

Belgen blijken bovendien in 86% van de gevallen hun mobiel toestel zowel thuis als op verplaatsing te gebruiken!

Wat is het gevolg voor mijn website?

Sinds 21 april moet je site, ook al was hij populair, mobiel geoptimaliseerd worden!

Een voorbeeld: Een consument die een zonnebril wou kopen en dit vanaf een mobiel toestel als zoekterm in Google ingaf, kreeg vòòr 21 april Zappos.com, 6pm.com en Ray-ban.com als 2de, 3de en 4de zoekresultaat.

Na 21 april is die hiërarchie stevig door elkaar geschud.

Waarom? Omdat 6pm.com (nog) niet over een mobiel geoptimaliseerde site beschikt. Met als gevolg dat wanneer je nu ‘zonnebril’ op je tablet of smartphone opzoekt in Google, 6pm.com niet meer op de eerste pagina van zoekresultaten vermeld wordt. En dit voor zolang het bedrijf zijn website niet optimaliseert.

Een spijtige zaak natuurlijk, als je weet 91% van de internetgebruikers op die eerste pagina afgaat

Kortom, alle sites zullen de gevolgen van het nieuwe algoritme voelen. (Bekijk hier de volledige planning voor de toepassing van het algoritme)

Goede verstaander als je bent, heb je natuurlijk begrepen dat de impact veel sterker zal zijn voor lokale zaken en dus rechtstreeks gevolgen zal hebben voor hun omzet: winkels, restaurants, dienstenbedrijven, zelfstandigen, Kmo’s, etc.

Hoe kan ik mijn site voor mobiel gebruik optimaliseren?

Het probleem dat zich voor de meeste eigenaars van sites stelt, is dat zij niet geanticipeerd hebben op de evolutie van het mobiel gebruik. Hun sites hebben dus geen mobiele versie, die de zogeheten ‘best practices’ in acht neemt.

In zo’n geval is de eerste stap je site onderwerpen aan de Mobielvriendelijke testtool van Google.

Is je site nog niet geoptimaliseerd, dan kun je best de aanbevelingen van Google volgen.

Ook tools zoals Woorank kunnen je helpen om te analyseren welke elementen van je site kunnen verbeterd worden voor een optimaal mobiel gebruik.

In een tweede fase is het aangeraden om een migratie uit te voeren naar een CMS-platform, zoals WordPress of Drupal. Zo kun je de mobiele versie van je site optimaliseren of een responsive site creëren.

En ten slotte, aarzel zeker niet om beroep op ons te doen om vlot te weten te komen waar je voor staat. Onze experten zullen met plezier samen met jou je site doorlichten bij een tasje koffie! En… ze kunnen vanzelfsprekend ook snel werk maken van die mobiele optimalisatie van jouw site.

Beroep op ons te doen<


Bronnen en links

Share

Related

Last post


Top