Contact

We process some of your personal data through this contact form. Please read our Privacy policy for more information.

Mission Systole
Horzelstraat 100/10
1180 Brussel

T. : +32 2 761 23 00

Go back

Hoe een logo maken?

Het logo is vaak het eerste contact met uw merk, uw bedrijf, uw producten en diensten. Het moet de waarden en de persoonlijkheid van uw merk weerspiegelen. Het kan de herkenning bevorderen en het imago en de visuele identiteit van uw onderneming versterken.

Rond het logo worden de visuele communicatie en het grafisch charter van uw firma uitgewerkt.

Een degelijk logotype heeft de volgende kwaliteiten: het heeft betekenis en is uniek, leesbaar, expressief, functioneel, makkelijk te onthouden, tijdloos, efficiënt en ingeburgerd ongeacht de afmetingen, de kleuren en de drager waarop het wordt gebruikt.

Als het logo is gemaakt, moet uw communicatiebureau of uw grafische ontwerpstudio een duidelijk charter opstellen.

U heeft vast al presentaties, interne documenten of – erger nog – externe communicatie gezien waarop het logo vervormd of zelfs onherkenbaar en onleesbaar is afgedrukt. Om dat te vermijden, worden de gebruiksvoorwaarden in een grafisch charter vastgelegd. Het gaat om de verhoudingen, de minimale afmetingen en de positie ten opzichte van andere elementen (teksten, titels, kantlijnen,…).

Het moet duidelijk vermelden:

  • welke vormen uw logo kan aannemen: uw logo wordt afgebeeld op verschillende dragers. Er moeten dan ook een aantal varianten beschikbaar zijn.
  • in welke kleuren uw logo is uitgewerkt (Pantone-, CMYK- en RVB-waarden voor elke kleur).
  • waar het logo bij voorkeur moet worden afgedrukt op elk type drager: briefhoofd, folder, hemd, voertuig, uithangbord,…
  • welke uitsluitingszone rond uw logo moet worden gerespecteerd. De minimale witruimte rond een logo zorgt voor visuele bescherming en laat het logo ademen.
  • wat de minimale afmetingen zijn
  • in welke varianten uw logo beschikbaar is: de voorkeurversie en de vereenvoudigde versies, de horizontale, verticale of ‘negatieve’ versie, de versie in kleur en in zwart-wit, op verschillende achtergronden (licht of donker, kleur of zwart-wit,…).
  • wat verboden is: verkeerd gebruik, gelijkvormigheid, onverzoenbaarheid van kleuren en vormen…

Het logotype moet worden voorgesteld in een tekst die toelichting geeft bij de betekenis van de grafische tekens.

advies vragen

Share

Actualités

Evenementen

U organiseert de meest uiteenlopende bedrijfsevenementen: congres, beurs, salon, promostand, bedrijfsdag, receptie, product launch, opendeurdag, personeelsfeest,… Wat ook uw doelstellingen...

Publiciteit

Publiciteit

Een aantrekkelijke campagne kan uw communicatie en sales een flinke boost geven!

Digital Marketing

Digital Marketing

Digital strategies, een doorlichting van uw tools, nieuwe digital advertising,… Wij gaan de uitdaging aan!

Academie

Tegenwoordig kunnen we de sociale media niet meer negeren. Elke dag opnieuw horen we via televisie, radio of geschreven pers de stemmen van Facebook, Twitter, LinkedIn en andere vormen van sociale media.


Top